Yin Yoga

/Yin Yoga
Yin Yoga 2016-07-08T14:02:33+00:00

Door Yin yoga versterk en versoepel je je bindweefsel en gewrichten. Het rekken van de dieperliggende spieren en het losmaken van het bekkengebied, het loslaten van de spieren. De asana’s (houdingen) worden langer vastgehouden. De les heeft een rustig karakter. De grondlegger van de Yin yoga is de Amerikaan Paul Grilley.

Hij baseert zijn theorie op de onderzoeken van Hiroshi Motoyama, een yogi en wetenschapper uit Tokio met veel kennis van energiebanen en accupunctuur. Het bindweefsel en de gewrichten zijn Yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn Yang; elastisch en zacht. Yang staat voor het actieve, extraverte, het veranderlijke en beweeglijke. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. Zo zijn aarde en donker Yin en lucht en licht Yang. Yang is gericht op spierkracht en souplesse terwijl Yin gericht is op flexibiliteit en versterking van bindweefsel en gewrichten.

De voordelen van Yin yoga

  • Het verminderen van stress
  • Het verminderen van spanning en klachten in je (onder)rug, benen en heupen
  • Soepeler worden van het hele lichaam
  • Mobilisatie van gewrichten en spieren
  • Het verbeteren van het functioneren van de organen en gemoedstoestand door het stimuleren van de meridianen (energiekanalen), waardoor de stroom van Chi, Prana, Ki (levensenergie) wordt bevorderd en energetische blokkades worden opgeheven.
  • Het stimuleert het bindweefsel zoals banden, pezen en kraakbeen, waardoor het kan herstellen en versterken.
  • Het heeft een mindfull, Meditatief en rustgevend effect

Als je veel Yang sporten beoefent of yang yogalessen volgt (power yoga, asthanga yoga, Vinyasa flow yoga) is Yin yoga de perfecte combinatie.